• PL
  • EN

Rysowanie kształtów podstawowych.

Kształty podstawowe to takie, z których możesz budować coś więcej. Te kształty to np kwadrat, trójkąt równoboczny, koło, prostokąt. Jeśli dobrze się zastanowisz to niemal wszystko na co patrzysz da się narysować przy pomocy tych kształtów. Jeśli pamiętasz jeszcze program graficzny PAITN, to na uwagę zwraca obszar z wyborem takich kształtów.

Kwadrat.

Aby narysować kwadrat, wystarczy cztery razy narysowac prostą linię o dowolnej długości. Po narysowaniu linii każdorazowo obróć żółwia w prawo lub w lewo o 90 o.

import turtle
max = turtle.Turtle()

max.fd(100)
max.lt(90)
max.fd(100)
max.lt(90)
max.fd(100)
max.lt(90)
max.fd(100)
max.lt(90)


Prostokąt.

Aby narysować prostokąt, wystarczy narysować dwukrotnie bok dłuższy i krótszy. Po narysowaniu linii każdorazowo obróć żółwia w prawo lub w lewo o 90 o.

import turtle
max = turtle.Turtle()

max.fd(100)
max.lt(90)
max.fd(50)
max.lt(90)
max.fd(100)
max.lt(90)
max.fd(50)
max.lt(90)


Trójkąt równoboczny.

Trójkąt równoboczny to taki trójkąt w którym wszystkie boki sa równe (kąty także). Z lekcji matematyki wiesz, że suma kątów wewnętrznych w trójkącie to 180 o. Skoro wszystkie są równe, wystarczy podzielić tą wartość przez trzy i wychodzi dokładnie 60o. Jak widać na rysunku, podczas rysowania takiego trójkąta musimy znać wartość kąta zewnątrznego. W tym celu wystarczy od kąta półpełnego (180o) odjąć znane 60o aby odkryć, że należy obrócić się o 120o. Sprawdźmy to:

import turtle
max = turtle.Turtle()

max.fd(100)
max.lt(120)
max.fd(100)
max.lt(120)
max.fd(100)
max.lt(120)


Drawing basic shapes.

Basic shapes are those from which you can build something more. These shapes include. square, equilateral triangle, circle, rectangle. If you think about it carefully, almost everything you look at can be drawn with these shapes. If you still remember the graphics program PAINT, you will observe area with a selection of such shapes.

Square.

To draw a square, simply draw a straight line of any length four times. After drawing the line, each time turn the turtle right or left by 90o.

import turtle
max = turtle.Turtle()

max.fd(100)
max.lt(90)
max.fd(100)
max.lt(90)
max.fd(100)
max.lt(90)
max.fd(100)
max.lt(90)


Rectangle.

To draw a rectangle, simply draw the longer and shorter sides twice. After drawing a line, turn the turtle 90o clockwise or counterclockwise each time.

import turtle
max = turtle.Turtle()

max.fd(100)
max.lt(90)
max.fd(50)
max.lt(90)
max.fd(100)
max.lt(90)
max.fd(50)
max.lt(90)


Equilateral triangle.

An equilateral triangle is a triangle in which all sides are equal (including the angles). You know from your math class that the sum of the interior angles of a triangle is 180 o. Because all are equal, it is enough to divide this value by 3 and it comes out exactly 60o. As you can see in the picture, we need to know the value of the exterior angle when drawing such a triangle. For this it is sufficient to determine from the half angle (180o) subtract the known 60o to discover that you must turn 120o. Let's check it out:

import turtle
max = turtle.Turtle()

max.fd(100)
max.lt(120)
max.fd(100)
max.lt(120)
max.fd(100)
max.lt(120)