• PL
  • EN

Tworzenie i korzystanie ze zmiennych.

Zmienne odgrywają bardzo ważną rolę w programowaniu. Dzięki nim można ustalić pewne wymiary, a nastepnie używać tych zmiennych do rysowania. Dla przykładu zamiast pisać max.fd(100) , można też napisać inaczej: max.fd(x). Aby to zadziałało najpierw trzeba przypisać do zmiennej x jakąś wartość. Program będzie wyglądał w ten sposób:

import turtle
max = turtle.Turtle()

x = 100
max.fd(x)

Tworzenie zmiennych.

Jak pokazuje powyższy przykład, tworzenie zmiennych jest bardzo łatwe. Wystarczy tylko wymyślić nazwę a następnie przypisać do wymyślonej zmiennej wartość liczbową.
Istnieje kilka ograniczeń, o których musisz pamiętać aby stworzyć zmienną prawidłowo. Na początek kilka dobrych przykładów:

zmienna = 150
bok5 = 100
maly_bok = 50
a = 60
kat = 90


Kilka przykładów błędnie stworzonej zmiennej:

moja zmienna = 150
5bok = 100
duzy-bok = 20
4 = 50
kąt = 90

ZAPAMIĘTAJ!

Aby prawidłowo utworzyć zmienną, pamiętaj aby jej nazwa nie zawierała polskich znaków. Jeśli chcesz użyć polskiej nazwy, pamiętaj by nie miała "ogonków", np:
kąt = 90
- to błąd.
Nazwa zmiennej nie może też być cyfrą. Zmienna może zawierać cyfry w nazwie, ale nie może zaczynać się od cyfry.
Staraj się tak dobierać nazwy zmiennych aby nazwa jednoznacznie wskazywały na zawarte w niej dane. To sprawi, że kod stanie się bardziej czytelny i zrozumiały nawet po czasie, np.: angle = 90
Pamiętaj, że wielkość liter ma znaczenie. zmienna o nazwie My_x oraz my_x to dwie różne zmienne.

Działania matematyczne na zmiennych.

Wiesz już, że podczas rysowania można wpisywać nazwy zmiennych zamiast liczb. Ciekawą opcją jest dokonywania różnych działań matematycznych. Jeśli masz już za sobą lekcję z arkusza kalkulacyjnego, możesz wykorzystać tą wiedzę do wykonania podstawowych działań na liczbach. Na przykład jeśli chcemy aby drugi bok był dwukrotnie mniejszy od liczby umieszczonej w zmiennej x, wystarczy podzielić ją przez 2.
Aby to zrobić wystarczy napisać taki kod.

import turtle
max = turtle.Turtle()
bok = 100

max.fd(bok)
max.lt(90)
max.fd(bok/2)
max.lt(90)
max.fd(bok)
max.lt(90)
max.fd(bok/2)
max.lt(90)

Czy domyślasz się już jaka figura geometryczna powstanie w wyniku uruchomienia tego kodu?

ZAPAMIĘTAJ!

Działania matematyczne w programowaniu:

mnożenie: *
dzielenie: /
dodawanie: +
odejmowanie: -


Świetnym przykładem wykorzystania pętli jest rysowanie kształtu, np trójkąta równobocznego:

import turtle
max = turtle.Turtle()
dlugosc = 100
boki = 3

for i in range(boki):
    max.fd(dlugosc)
    max.lt(360/boki)

Spróbuj wykorzystać ten kod i zmieniaj go tak, by narysować inny wielokąt foremny. Zmieniaj wyłącznie zawartość zmiennej dlugosc oraz boki.
Zastanów się dlaczego ten sam kod rysuje zupełnie inne figury?

Creating and using variables.

Variables play a very important role in programming. They allow you to set certain dimensions and then use these variables to draw. For example, instead of writing max.fd(100) , can also be written differently: max.fd(x). For this to work correctly, you must first assign some value to the variable x. The program will look like this:

import turtle
max = turtle.Turtle()

x = 100
max.fd(x)

Creating variables.

As the example above shows, creating variables is very easy. You just need to come up with a name and then assign a numeric value to the created variable.
There are a few restrictions that you need to keep in mind to create a variable correctly. To start with, here are some good examples:

variable = 150
side5 = 100
small_side = 50
a = 60
angle = 90


Some examples of a wrongly created variable:

my variable = 150
5side = 100
small-side = 20
4 = 50

REMEMBER!

Also, the name of a variable cannot be a digit. A variable can contain digits in its name, but it cannot start with a digit.
Try to choose variable names so that the name unambiguously points to the data it contains. This will make the code more readable and understandable even after a long time, e.g: angle = 90
Remember that a capital letter makes a big difference. Variable named My_x and my_x are two different variables.

Mathematical operations on variables.

You already know that you can enter variable names instead of numbers when drawing. An interesting option is to perform various mathematical operations mathematics. If you have already had a spreadsheet lesson, you can use this knowledge to perform basic operations on numbers. For example, if you want the second side to be twice as small as the number placed in the variable x, just divide it by 2.
In order to do that just write this code.

import turtle
max = turtle.Turtle()
side = 100

max.fd(side)
max.lt(90)
max.fd(side/2)
max.lt(90)
max.fd(side)
max.lt(90)
max.fd(side/2)
max.lt(90)

Have you already guessed what geometrical figure will be created without running this code?

REMEMBER!

Mathematical operations in programming:

multiplication: *
dividing: /
adding: +
subtraction: -