• PL
  • EN

Tworzenie zmiennych w AppLab.

Zmienne odgrywają bardzo ważną rolę w programowaniu. Tworzenie i korzystanie ze zmiennych w Applab może odbywać się w trybie blokowym oraz tekstowym.
Poniżej znajdują się wybrane polecenia dostępne w AppLab. nie będziemy wykorzystywali wszystkich.


1 - var x = _; - Deklarowanie i przypisywanie dowolnej wartości do zmiennej x. Nazwa zmiennej może być inna,
2 - var x; - Deklaruje zmienną o podanej nazwie,
3 - x = _; - Przypisuje wartość do wcześniej zadeklarowanej zmiennej.,

4 - var x = prompt("Wpisz wartość"); - Deklaruje zmienną i prosi użytkownika o podanie jej wartości początkowej,
5 - var x = promptNum("Wpisz wartość"); - Deklaruje zmienną i prosi użytkownika o podanie jej początkowej wartości liczbowej,
6 - var str = "Hello World"; - Deklaruje i przypisuje ciąg znaków (łańcuch) zawierający słowa "Hello World" do zmiennej,
7 - console.log("message"); - Wyświetla łańcuch lub zmienną na wyświetlaczu konsoli,



ZAPAMIĘTAJ!

Nazwa zmiennej może pozostać domyślna (niezmieniona - np.: x), ale wyobraź sobie sytuację, w której aplikacja ma takich obiektów ponad 100. Wtedy za każdym razem musisz sprawdzać nazwę obiektu (np.: z79) aby przypadkiem nie zaprogramować innego obiektu.

Istnieje kilka ważnych zasad tworzeniazmiennych:

- Nie zaleca się używania znaków diakrytycznych w nazwie zmiennej (np.: imię = "Adam";),
- Nazwa zmiennej powinna mieć sens - tak by było wiadomo do czego się ona odnosi,
- Nazwy dwuczłownowe (lub więcej) muszą mieć łączniki w postaci "_" lub muszą być pisane bez spacji,

- Zmienna nie może mieć nazwy składającej się z cyfry (np.: 4 = 3; - to nie ma sensu),
- Zmienna nie może mieć nazwy rozpoczynającej się od cyfry (np.: 2a = 0;),
- Nazwa zmiennej nie może być słowem kluczowym języka JavaScript;

Przykładowe błędne nazwy zmiennych: 3zmienna, moje życia, user&pass, wynik.maks, &gracz, wysokość, imie+nazwisko

- Zmienna może zawierać w nazwie cyfry (np.: a2 = 0;),
- Nazwa zmiennej może zawierać cyfry (np.: user_12 = "Tom";),
- Nazwa zmiennej może być złożona kilku słow (np.: new_highscore lub newhighscore;).


Wielkość liter ma znaczenie!

var a; ≠ var A;

To są dwie różne zmienne.


Przykładowe prawidłowe nazwy zmiennych: zmienna3, my_lives, $user, wynik_maks, _points

WARTO WIEDZIEĆ!

Jeśli posiadasz doświadczenie w kodowaniu w języku JavaScript, zdecydowanie lepiej pisać kod niż układać bloczki. Masz wtedy dostęp do możliwości, które nie są dostępne z poziomu bloków.

Inne przydatne polecenia.

Istnieje grupa poleceń związanych bezpośrednio z jednym typem danych - string. Te polecenia pozwalają dokonywać operacji na tekście.



1 - str.substring(start, end) - Zwraca ciąg wyodrębniony między pozycją początkową i końcową oryginalnego ciągu.
2 - str.indexOf(searchValue) - Zwraca pozycję pierwszego wystąpienia szukanej wartości w ciągu znaków.
3 - str.includes(searchValue) - Zwraca true, jeśli szukana wartość zostanie znaleziona w ciągu znaków,
4 - str.lenght - zwraca długość ciągu znaków,
5 - str.toUpperCase() - Konwertuje oryginalny ciąg, aby używał wszystkich wielkich liter i zwraca go jako nowy ciąg,
6 - str.toLowerCase() - Konwertuje oryginalny ciąg, aby używał wszystkich małych liter i zwraca go jako nowy ciąg,



Wyświetlanie zawartości zmiennej.

Gdy deklarujesz zmienną, nadasz jej nazwę i przypiszesz jej wartość, tworzysz miejsce do przechowywania danych w programie. musisz nauczyć się jeszcze we właściwy sposób wykorzystywać dane schowane w zmiennych - wyświetlać je lub wykonywać operacje na danych ukrytych w zmiennych.

1 - Polecenie zapisze słowo Johny w zmiennej name .
2 - W konsoli zostanie wyświetlone słowo name.

Jeśli zapisujesz nazwę zmiennej w cudzysłowie, zostanie wyświetlona jej nazwa, a nie zawartość.

1 - Polecenie zapisze słowo Johny w zmiennej name .
2 - W konsoli zostanie wyświetlone słowo Johny.

Jeśli zapisujesz nazwę zmiennej bez cudzysłowu, zostanie wyświetlona jej zawartość.

Łączenie tekstu ze zmiennymi.

Czasami będzie Tobie zależało, aby w środku zdania pojawiała się inna informacja (zależna od tego co pojawi się w zmiennej). Dla przykładu wyświetlamy zdanie: Dzisiaj w Madrycie jest 28℃.
Aby było ciekawiej, spróbujmy całe to zdanie wyświetlić w obiekcie typu LABEL. Nadajmy wcześniej ID "ramka", dla tego obieltu.
Kod, który prawidłowo wyświetli to zdanie w etykiecie (label) o nazwie "ramka", wygląda następująco:

setProperty("ramka", "text", "Dzisiaj w Madrycie jest " + temperatura + " ℃.");

Innym przykładem może być wpisanie swojego imienia podczas rejestracji w aplikacji. Po jej uruchomieniu Widzisz powitanie:
Cześć Johny! Miło Cię widzieć.
kod, który wyświetli taki napis w ramce będzie wyglądał w sposób następujący:

setProperty("ramka", "text", "Cześć " + name + "! Miło Cię widzieć.");

Creating Variables in AppLab.

Variables play a very important role in programming. Creating and using variables in Applab can be done in block and text mode.
Below are some of the commands available in AppLab. we will not use them all.


1 - var x = _; - Declaring and assigning any value to a variable x. The variable name can be different,
2 - var x; - Declares a variable with the given name,
3 - x = _; - Assigns a value to a previously declared variable.,

4 - var x = prompt("Enter a value"); - Declares a variable and asks the user for its initial value,
5 - var x = promptNum("Enter a value"); - Declares a variable and asks the user for its initial numeric value,
6 - var str = "Hello World"; - Declares and assigns a string (string) containing the words "Hello World" to a variable,
7 - console.log("message"); - Displays a string or a variable on the console display,



REMEMBER!

The variable name may remain the default (unchanged - e.g. x), but imagine a situation in which the application has more than 100 such objects. Then you have to check the name of the object every time (eg: x79) so that you don't accidentally program another object.

There are several important rules for creating variables:

- It is not recommended to use diacritics in the variable name,
- The name of the variable should make sense so that you know what it refers to,
- Two-part names (or more) must have hyphens in the form "_" or must be written without spaces,

- A variable cannot have a name consisting of a number (e.g. 4 = 3; - it doesn't make sense),
- A variable cannot have a name starting with a digit (e.g. 2a = 0;),
- The variable name cannot be a javascript keyword;

Examples of incorrect variable names: 3myvar, my life, user&pass, points.max, &user, name+surname

- A variable may contain digits in its name (e.g. a2 = 0;),
- The variable name may contain numbers (e.g. user_12 = "Tom";),
- The variable name may consist of several words (e.g. new_highscore or newhighscore;).


Letters are case-sensitive!

var a; ≠ var A;

These are two different variables.


Examples of valid variable names: var3, my_lifes, $user, score_max, _points

GOOD TO KNOW!

If you are experienced with coding in JavaScript, definitely it's better to write code than to stack blocks. You then have access to opportunities that are not available from blocks.

Other useful commands.

There is a group of commands related directly to one data type - string. These commands allow you to manipulate text.



1 - str.substring(start, end) - Returns a string extracted between the start and end positions of the original string.
2 - str.indexOf(searchValue) - Returns the position of the first occurrence of searchValue within the string.
3 - str.includes(searchValue) - Returns true if searchValue is found within the string,
4 - str.lenght - Returns the length of the string,
5 - str.toUpperCase() - Converts the original string to use all uppercase letters and returns it as a new string,
6 - str.toLowerCase() - Converts the original string to use all lowercase letters and returns it as a new string,



Displaying the contents of a variable.

When you declare a variable, give it a name and set its value, you create a place to store data in the program. You must still learn to use the data hidden in variables in the right way - to display them or perform operations on data hidden in variables.

1 - The command will write the word Johny in the variable name .
2 - The console will display the word name.

If you write the name of a variable in quotation marks, the name of the variable will be displayed, not its contents.

1 - The command will write the word Johny in the variable name .
2 - The console will display the word Johny.

If you write the name of a variable without quotation marks, its contents will be displayed.

Łączenie tekstu ze zmiennymi.

Sometimes you will want a different information to appear in the middle of the sentence (depending on what appears in the variable). For example, we display the sentence: It's 28 degrees in Madrid..
To make things more interesting, let's try the whole sentence to display in an object of type LABEL. Let's assign a "frame" ID to this object beforehand.
The code that will correctly display this sentence in a label (label) named "frame" is as follows:

setProperty("frame", "text", ("It's " + temperature) + " degrees in Madrid");

Another example would be to enter your name when registering in the app. When you launch it, you see a greeting:
Hi Johny! Nice to see you.
The code that will display such a caption in a frame will look as follows:

setProperty("frame", "text", "Hi " + name + "! Nice to see you.");