• PL
  • EN

Instrukcja warunkowa "JEŻELI".

Gdy znasz już pojęcie inkrementacji oraz dekrementacji , czyli potrafisz modyfikować wartość zmiennej, czas nauczyć się robić to pod pewnymi warunkami. Chcesz, aby gracz tracił "życie" w określonych przez Ciebie sytuacjach oraz zdobywał punkty za przewidzane przez Ciebie zachowania. Aby wykonać dany kod wtedy i tylko wtedy kiedy spełnione są określone warunki, musisz umieć posługiwać się wyrażeniami warunkowymi. Poniżej ogólny schematy logiczne działania takich wyrażeń:

To wyrażenie oznacza, że Twój kod będzie wykonany tylko wtedy, kiedy spełnione zostaną określone warunki. W każdym innym przypadku nie stanie się nic.
Kolejny przykład rozszerza możliwości zachowania się Twojej aplikacji lub gry.

Instrukcja warunkowa "JEŚLI - W PRZECIWNYM RAZIE".

To wyrażenie pozwala zaplanować dwie reakcje programu. Pierwsza, gdy warunek jest spełniony oraz druga, kiedy nie jest. Przykład ze świata gier komputerowych, bo tak najłatwiej wytłumaczyć: Jeśli czas przejazdu jest krótszy od rekordu trasy, Twój czas staje się nowym rekordem. W przeciwnym razie trafiasz na listę z niższym wynikiem. Rekord pozostaje bez zmian.
Inny przykład - gra matematyczna. kiedy Twoja odpowiedź jest prawidłowa, dostajesz punkt i pojawia się napis "DOBRZE", w przeciwnym razie pojawia się napis "POPRAW SIĘ" i nie dostajesz punktów (w wersji trudnej tracisz punkt).

W przeciwieństwie do poprzedniego wyrażenia, tym razem możesz nie tylko zdecydować co ma się stać, kiedy warunek logiczny będzie spełniony. Możesz również sprawić, że program wyświetli określony napis, gdy warunek logiczny nie będzie spełniony.
Podsumowując, gdy warunek jest spełniony, wyświetli się kod z opcją 1, w przeciwnym razem kod z opcją 2.

Instrukcja warunkowa "W PRZECIWNYM RAZIE JEŚLI".

Trzecia z opcji umożliwia zaprogramowanie co najmniej trzech różnych zachowań w zależności od tego jak skonstruujesz instrukcję warunkową. Najlepiej użyć przykładu, aby wyjaśnić sens istnienia takiego wyrażenia.
Użytkownik podaje liczbę. Jeśli jest ona równa zero, program wyświetli napis "NIC", w przeciwnym razie jeśli liczba będzie większa od zera, pojawi się napis: "WIĘCEJ NIŻ ZERO", w przeciwnym razie "MNIEJ NIŻ ZERO".

Możesz dodawać więcej opcji "else if", jeśli chcesz aby program mógł zareagować na więcej niż trzy sposoby.

WARTO WIEDZIEĆ!

Pamiętaj, że to Ty konstruujesz warunki logiczne. Musisz tylko zastanowić się w jaki sposób je rozplanować, aby wszystkie możliwości zostały uwzględnione. Jeśli coś pominiesz, program nie zareaguje wcale. Tak jak w przypadku najprostrzej wersji wyrażenia warunkowego "JEŻELI".

Operatory porównania.

To specjalne wyrażenia które umieszczamy w białych polach widocznych wyżej, które opisane zostały hasłem "warunek". To dzięki tym wyrażeniom możesz sprawdzać relacje między dwoma badanymi stanami. Np czy zmienne są takie same, mniejsze lub większe. Wszystkie te opcje znajeszesz w ZASOBNIKU w zakładce MATH. Poniżej przykłady z opisem:



== - równe
!= - różne (nierówne)
> - większe
>= - większe lub równe
< - mniejsze
<= - mniejsze lub równe

Operacje matematyczne.

Czasami będzie Ci zależało aby dokonać prostych operacji na różnych zmiennych. Np proste dodawanie, mnożenie itp. Znajdziesz je w zakładce MATH:



+ - dodawanie (suma)
- - odejmowanie (różnica)
* - mnożenie (iloczyn)
/ - dzielenie (iloraz)
% - reszta z dzielenia (modulo)

Operatory logiczne.

Aby dokonać porównań dwóch grup zmiennych (lub więcej), musisz skorzystać z tak zwanych operatorów logicznych. Klasycznym przykładem jest algorytm logowania - login i hasło jednocześnie muszą być prawidłowe:



&& (AND) - logiczne ORAZ
|| (OR) - logiczne LUB
! - logiczne NIE

Kilka przykładów.

Instrukcje warunkowe konstruuje się najczęściej w połączeniu z operatorami porównania, operatorami logicznymi oraz operacjami matematycznymi. Oto kilka przykładów.

1) Program sprawdzający pełnoletność:


2) Program sprawdzający temperaturę:


3) Program sprawdzający poprawność wyniku dodawania:


3) Logowanie do aplikacji:

If statement.

Once you know the concept of incrementation and decrementation, that is, you can modify the value of a variable, it's time to learn to do it under specific conditions. You want the player to lose "lives" in the situations you specify and to earn points for the behaviors you expect. In order to execute a given code only when certain conditions are met, you must be able to use If-else statement. Below is a general logic diagram of how such statements work:

If-else statement.

This statement allows you to make plans for two reactions of the program. The first, when the condition is met and the second, when the it is not. An example from the world of computer games, because this is the easiest to explain: If the driving time is shorter than the route record, your time becomes the new record. Else you end up in the list with a lower score. The record remains the same.
Another example - a math game. when your answer is correct, you get a point and the word "GOOD" appears, otherwise the word "WRONG RESULT" appears and you get no points (in the hard difficulty level you lose a point).

Unlike the previous expression, this time you can not only decide what should happen when the logical condition is met. You can also make the program behave in a certain way when the logical condition is not met. In summary, when the condition is met, option 1 will work, otherwise option 2.

Conditional statement "ELSE-IF".

The third option allows you to program at least three different behaviours depending on how you construct the conditional statement. It is best to use an example to explain the meaning of such an expression.
The user enters a number. If it is equal to zero, the program will display the message "NOTHING", otherwise if the number is greater than zero, the message will appear: "MORE THAN ZERO", otherwise "LESS THAN ZERO".

You can add more 'else if' options if you want the programme to be able to react in more than three ways.

GOOD TO KNOW!

Remember that you are the one constructing the logical conditions. You just need to think about how arrange them so that all possibilities are taken into account. If you leave something out, the programme will not react at all. This is the case with the simplest version of the conditional expression "IF".

Comparison operators.

These are special expressions that we place in the white boxes visible above, which are described by the keyword "condition". It is through these expressions that you can check the relationship between the two objects under study. E.g. whether the variables are the same, smaller or larger. You will find all these options in the RESOURCE under the MATH tab. Below are examples with descriptions:

== - equal
!= - unequal (various)
> - greater
>= - greater than or equal to
< - lower
<= - less than or equal to

Mathematical operations.

Sometimes you will want to perform simple operations on different variables. E.g. simple addition, multiplication, etc. You will find these under MATH:



+ - adding (SUM)
- - subtraction
* - multiplication
/ - dividing
% - remainder (modulo)

Logical operators.

To make comparisons between two groups of variables (or more), you need to use so-called logical operators. A classic example is the login algorithm - login and password both must be correct:



&& (AND) - logical AND
|| (OR) - logical OR
! - Logical NOT

A few examples.

Conditional instructions are usually constructed in combination with comparison operators, logical operators and mathematical operations. Here are some examples.

1) Proof-of-age program:


2) Temperature checker:


3) Program that checks the correctness of the result of addition:


3) Login to the application: